duminică, 5 decembrie 2010

Alianțe postelectorale

Am citit deunăzi pe http://hotnews.md/articles/view.hot?id=6926 „Bancul zilei” despre „cum au hotărât soarta ţării Filat şi Plahotniuc la restaurant”. Pentru început vă propun și Dumneavoastră să îl citiți. Cică „intră Filat, Godea şi Tănase, pe de o parte, şi Lupu, Plahotniuc şi Diacov, pe de alta, într-un restaurant să pună ţara la cale. În timp ce s-au încins în discuţie, Filat zice: - Chelner, şase sticle de vodcă şi şase sticle de bere. După ceva timp, Filat iarăşi zice: - Chelner, încă şase sticle de vodcă şi şase sticle de bere. După sfert de oră, Filat zice: - Garson!... - Ştiu, ştiu, dle Filat, sare vesel chelnerul, şase sticle de vodcă şi şase sticle de bere!... - Nu, doar cinci, că dl Diacov e şofer! Şi tot aşa, într-o veselie, Filat cu ai săi şi Plahotniuc cu ai săi au hotărât soarta ţării”.
Simpatic (vorba lui Diacov!) bancul și e adaptat bine la ceea ce s-a întâmplat. Dar aș vrea și eu să îl adaptezi puțin la ceea ce, posibil, se va întâmplă.  Cică la întâlnirea cu pricina, aproape de sfârșitul ei, Filat a zis: „Vă mulțumesc că ați venit. Plătesc eu”... „Lăsați că plătesc eu”, a zis Plahotniuc. „Nu – nu, eu v-am invitat”, s-a împotrivit Filat. Lupu a zis: „Vova, lasă să plătească Vova că doar el ne-a invitat și mai ales după tot ce a făcut și nu a făcut, el trebuie să plătească. Și încă nici nimic la subiect nu a vorbit astăzi”. Atunci a intervenit Diacov: „Băieți, nu vă sfădiți, că o să dovediți să plătiți. Dacă plătește Vova eu iau o bere cu mine, dar dacă plătește Vova, iau două. Dar tu Marian taci că ție n-o să-ți ajungă să plătești. De unde ai tu bani? Președinte n-ai fost, 10 milioane n-ai luat. Ai stat într-o parte în fosta Alianță, nici n-ai putut să ceri vreo funcție. Nici pe mine nu m-ai lăsat să mă înțeleg cu Voronin. Vai de capul tău!”. Godea și Tănase au tăcut.  „Plătesc eu”, a insistat Plahotniuc. „Nu – nu”, s-a împotrivit din nou Filat. „Dumneavoastră dle Filat, o să plătiți când o să mă faceți pe mine premier”, a adăugat Plahotniuc. „În ce fel?” s-a interesat Filat. „Cu voturile Dumneavoastră, cu voturile… dar mai întâi o să-mi plasați câteva afaceri că cele actuale merg cam prost din cauza lui Mocanu”. „Mmmmm” a zis Filat…
-                Igor ai filmat?
-                Nu.
-                Prostule ! Hai, lasă-i să plătească, tu mergi cu mine să-mi amintești ce am vorbit ca să am ce spune presei.
-                Mai bine spuneți că a fost o primă întâlnire, așa cum era firesc să se întâmple, dar negocierile o să înceapă mai târziu.
-                Bine zici. Dar dacă insistă, că știi cum sunt?
-                Spuneți că PLDM n-o să accepte șantajul !
-                Asta-i de data trecută.
-                Merge și acum.
-                Și fiți atent, presa e deja la poarta restaurantului.
-                Dar ei de unde știu, cine i-a informat SRI-ul?
-                Nu, PDM –ul.
Am urmărit și întâlnirea ulterioară dintre PLDM și PL… Mai exact ceea ce s-a vorbit despre ea. Iată ce a declarat Filat după întâlnire: „Vom purcede la procesul de negocieri propriu – zis săptămâna viitore. Este absolut firesc să discutăm despre situația în care se află la ora actuală R. Moldova”. Iată ce declarat Ghimpu: „PL – ul va fi la guvernare. O guvernare fără PL înseamnă că R. Moldova nu vede reformele așa cum trebuie. În politică 2+2 nu face 4, știți de asta?”.
De și nu am înțeles prea multe până aici despre viitoarele alianțe, un lucru e sigur: 2 + 2 în politică nu fac 4. Mă întreb acum 2 + 1 oare tot nu fac 3 în politică? Cred că în politică 2+2 fac mai degrabă 5 decât 3. Dacă urmăm această logică, atunci 2+1 ar trebui să facă 4 în politică. Și atunci mă gândesc: dacă sunt 3 partide care vorbesc despre o alianță ce s-ar putea forma…. Spun că s-ar putea forma pentru că însuși învingătorul, liderul PLDM  a spus asta, întrebat fiind ce șanse există să se formeze o viitoare alianță între PLDM, PD și PL: „Șansele sunt foarte mari, deoarece este necesar să respectăm decizia pe care au luat-o cetățeanul R. Moldova și vreau să vă aduc aminte că peste 60 de procente din cetățenii cu drept de vot care și-au exercitat dreptul de a vota în acest scrutin electoral, au optat pentru continuarea acțiunilor pe care le-am întreprins în perioada guvernării AIE”. Mă abat un pic de la temă…. Când premierul zice „le-am întreprins” are în vedere „le-am întreprins” „eu” sau „le-am întreprins” „noi”… În sfârșit…
Dacă există, așadar, 3 partide care ar putea forma o alianță și 2 + 1 în politică ar putea face 4, oare ce coaliție va exista în viitorul Parlament? Oare să fie una formată din 4 partide? Din cele 4 partide din Parlament? Pentru un moment m-am abătut de la ascultarea respectivei știri, reflectând asupra unui termen politic pe care mi l-am amintit, acela de „monstruoasa coaliție” care atât de bine a caracterizat Alianțele din Parlamentul Republicii Moldova de până la anul 2009. Le-am trecut rapid prin minte: RÂNDUNICA – PCRM (deși aici poate fi mai puțin vorba despre o coaliție monstruoasă în sensul strict al acestui termen, aceasta fiind o coaliție de centru - stânga); PPCD  - PCRM și la un moment dat pentru o zi de 4 aprilie: PCRM – PPCD – PSL – PLDM.
Aș mai fi meditat, probabil, dar mi-a întrerupt gândurile apariția în ecran a celui de al doilea negociator, interimarul Mihai Ghimpu, care a venit imediat și cu un răspuns la întrebările mele: „Nu poate exista o coaliție mai largă. Fiindcă coaliție asta înseamnă readucerea la putere guvernarea… comuniștii mai bine zis…” „Dar aveți nevoie de 2 voturi”, l-au întrebat jurnaliștii.  „Avem nevoie de 2 voturi,  acuma este important noi să constituim alianța, să avem acele voturi pe care ni le-au încredințat cetățenii - 59 și apoi ne-om gândi la celelalte două” a răspuns Ghimpu.
-                Ce funcții sunteți dispus să cedați în schimbul celor două voturi?
-                …Să vedem ce doresc și pe urmă discutăm.
Chiar de luni, 6 decembrie, urmează să înceapă discuțiile, așa au declarat politicienii. Unii dintre ei. Alți s-au grăbit de au zis că deja există o coaliție de guvernământ în Moldova. Duminică, după ce şeful Administraţiei prezidenţiale de la Moscova, Serghei Narîşkin, a avut a întrevedere comună cu PCRM şi PDM, la sediul Reşedinţei ambasadorului rus la Chişinău, liderul PCRM, Vladimir Voronin a declarat că gata, există o Alianța de guvernământ în Moldova și această alianță arată așa: PCRM - PDM. Diacov la rându-i a zis că nu știe nimic despre așa ceva. Să-l fi lucrat pe la spate Lupu cu Plahotniuc?
Pe de altă parte, chiar dacă nu s-a luat încă o decizie în acest sens, este cert că Narîșkin a venit la Chișinău, nu pentru a vedea ce se întâmplă aici ci pentru a crea o coaliție. Aici are dreptate Petru Bogatu când spune: „Discuțiile precum că Narîșkin a venit la Chișinău pentru a susține ideea unei coaliții largi – sunt apă de ploaie. Narîșkin a venit pentru a netezi cu mâna lui drumul pentru o coaliție dintre Partidul Comuniștilor și Partidul Democrat”.  Voronin a mai prins între timp la minte și nu va cere funcții, dar o astfel de Alianță îi convine. E cert că lupta care se dă acum nu e între partide ci între UE și Rusia. Ambele vor să aibă influențe aici. Numai că săraca moldovioară nu știe acum pe cele cale să o apuce – spre Europa sau spre Răsărit. E un paradox pentru că în timp ce 80 la sută dintre moldoveni declară că vor în Europa, 40 la sută dintre ai, votează pentru comuniști, care vor în Rusia. În timp ce 60 la sută dintre moldoveni votează pentru partide democratice, 12% dintre aceștia votează pentru Marian Lupu care nu știe unde vrea… Adică știe… la Președinție și îl doare în cot pe unde va ajunge el acolo, prin Europa sau prin Moscova. Nouă nu ne rămâne decât să urmărim evoluția negocierilor care se anunță și ca de obicei să mai reflectăm… Mergem în Europa cu întreaga țară sau ne ducem fiecare în parte, cu valiza lui. Așteptăm…

Un comentariu:

  1. Salut,
    Numele meu este Bogdan din România! Vreau sa imi fac prieteni!
    Putem fi prieteni?putem face scimb de link-uri??
    Adresa mea de blog este: www.bogdanstelistul.blogspot.com
    Vă mulţumesc!!

    RăspundețiȘtergere